טעות 1: חותמים על חוזה מגביל
למה הכוונה?
מגיעים לשלבי כתיבה מתקדמים והתשוקה לצאת לאור, בין אם בישראל או באמזון, עולה ופורחת.
הולכים לפגישות בכל מיני הוצאות ספרים או מפיקים כאלה ואחרים.
אומרים לכם שבחרו בספר שלכם, הוא מצוין ולכן מסכימים להוציא אותו לאור
תמורת 30-40 אלף שקל ואפשר אפילו לחלק לעד 12 תשלומים,
רק תחתמו.
ברגע ההתלהבות אתם חותמים ולא ממש מבינים על מה חתמתם.
יש לעיתים חוזים שהם דרקוניים ופועלים לרעתכם.
לדוגמא, הוצאתם ספר בעברית, עכשיו תרצו להוציא אותו גם באמזון,
יגידו לכם: לא, הזכויות שלנו אז תנו לנו תמלוגים.
לעיתים יגידו שאין לכם זכות לתרגם.
ונניח שאתם רוצים להפיק מספר הילדים שכתבתם הצגה. יש מקומות שהחוזה אוסר זאת אלא אם תשלמו סכום נוסף תמורת ההרשאה.
דוגמא מאד נפוצה היא בנושא האיורים לספר הילדים.
האם האיורים שייכים לכם או למאייר / הוצאת הספרים?
במקרים רבים הם לא שלכם ואז לא תוכלו להכין מרצ'נדייס חביבים מהאיורים שכל כך אהבתם.
לסיכום נקודה זו, לא לחתום על חוזה התקשרות בלי שלגמרי מבינים מה המגבלות שיש עליכם ומה הצד השני מתחייב מולכם.
טעות 2: רמת האיכות
יש סופרים עצמאיים הרוצים לעשות הכל לבד, הכל בזול ומהר.
אנחנו מאד בעד לעשות לבד, להכיר את התהליך ולקחת אחריות על הספר, במיוחד אם נהנים מכל התהליך והמעורבות.
מצד שני, תמרור אזהרה גדול הוא שאסור לפגוע באיכות.
תזכרו תמיד את הקורא. הוא רוצה לקבל ספר איכותי.
הוא רוצה להנות ממה שהוא קורא, ואתם רוצים שיהנה כדי שימליץ לחברים וגם ברשתות החברתיות.
לדוגמא, בספר ילדים הוא מצפה שהילד יקבל איזשהו ערך חינוכי.
נושאים בהם אנחנו רואים את עיקר הטעויות בנושא האיכות הם:
- לעשות כריכה לבד – לא מומלץ.
- עריכה לספר – חובה ומומלץ גם למי שיש לו מיומנות עריכה בעצמו. ספר צריך לעבור עריכה לשונית וספרותית. חשובה נקודת מבט חיצונית שתעיר ותאיר מה לשנות, מה לשפר.
- העימוד צריך להיות מתאים ויפה, הפונטים והרווחים נעימים וקריאים. לפעמים אנחנו רואים ספרים שלא נעים לקרוא, עם פונטים מוזרים, מרווחים צפופים שמגיעים עד שולי הדף. אתה מדפדף בספר ויוצא לך כל החשק לקרוא את הספר.
טעות 3: קביעת המחיר לספר
טעות זו בולטת במיוחד אצל הספרים העצמאיים שיוצאים לאור באמזון, ופחות בספרים בעברית.
באמזון הסופר מחליט איזה מחיר לבקש, והיפה בזה שניתן בלחיצת כפתור לשנות את המחיר מתי שרוצים.
הבעיה היא שיש סופרים שקובעים מחיר מאוד מאוד גבוה יחסית למתחרים בז'אנר.
הכוונה היא שאם ספרים בתחום מסויים נמכרים רובם סביב המחיר של 7$ כי ככה הנישה הזאת מכירה או התחום הזה מכיר, ואני פתאום אבוא עם ספר ב-20$, לא יקנו אותו.
השקעתם מאמץ בכתיבה, השקעתם עבודה רבה סביב הספר אז עוד קצת מחקר של טווח המחירים הסביר מאד חשוב.
גם בישראל נושא תמחור הספר חשוב.
למשל, מעטים ספרי הקריאה שנמכרים מעל 100 שקלים.
אלו שכן נמכרים מעל סכום זה הם בכריכה קשה, ספרי מתנות וספרי בישול או ספר באמת שונה שבעיצוב שלו ובתוכן שלו יש משהו מאוד מיוחד.
רוב הספרים נמכרים לצורך העניין בין 60 ל-90 שקלים כשהם לא במבצע. אז לבוא עם מחיר של עשרה שקלים, זה לא הגיוני כי סביר להניח שזה מחיר הפסדי, ומצד שני להציע ספר "רגיל" במחיר של 122 שקלים, גם זה לא הגיוני אם רוב הספרים הם בטווח המחיר שהזכרנו.
לסיכום,
חשוב לתת לקוראים חוויה סיפורית מעולה,
לחתום רק על חוזה שמבינים אותו.
להציע ספר איכותי במחיר הנכון לקורא ולכם,
והעיקר להנות מהדרך, להמשיך לכתוב ולהשפיע על הקוראים.
אנחנו כאן ב"סיפור פשוט" נשמח לענות ולעזור לכם בכל שאלה שיש.
שלחו לנו מייל ונענה בשמחה וסבלנות.